Efektywny trening na bieżni

Posiadanie bieżni w domu to całe mnóstwo zalet. Pogoda przestaje być ograniczeniem i każdy zaplanowany trening bez problemu można wykonać. Sklepy ze sprzętem sportowym oferują sporo różnych modeli bieżni. Na co zwrócić uwagę przy jej wyborze? I jak efektywnie na niej biegać?

Wybór bieżni

Do wyboru są bieżnie mechaniczne albo elektryczne. W tych mechanicznych pas ruchu napędzany jest przez biegacza, co jest mało komfortowym rozwiązaniem. Bieżnia elektryczna posiada silnik utrzymujący pas ruchu w wybranej przez siebie prędkości. Sprzęt ten ma też możliwość wyboru stopnia nachylenia. Manualne przestawianie bieżni jest męczące i wybijające z rytmu biegu. Jednak większość bieżni ma możliwość wybrać nachylenie na komputerze w trakcie biegu i zmieniania go w płynny sposób. Trzeba też zwrócić uwagę, jaki maksymalny kąt nachylenia oferuje dany model sprzętu. Oczywiście im wyższy, tym większe możliwości stoją przed biegaczem. Bieżnie różnią się też maksymalną prędkością. Niektóre osiągają do 16-20 km/h. Te najtańsze mają niską prędkość, co już na samym początku przygody z bieganiem może sprawiać problem. Szerokość i długość pasa bieżni też mają wpływ na komfort biegu. Należy też zwrócić uwagę, czy wybrany model bieżni posiada obciążenie odpowiadające jego przyszłemu użytkownikowi. Przy mniejszym metrażu mieszkania dobrym rozwiązaniem może być składana bieżnia do ćwiczeń w domu. Cena nie jest więc jedyną kwestią, nad jaką należy się zastanowić przy zakupie bieżni.

Jak trenować na bieżni?

Bieganie na bieżni może być równie skuteczne jak na świeżym powietrzu. Warto więc zadbać, by jednostki treningowe, jakie na niej wykonujemy, były jak najbardziej zróżnicowane. Po 5-10 min. rozgrzewce można przejść do treningu właściwego. Oto kilka pomysłów na trening na bieżni:

– podbiegi;

– interwały;

– bieg zmiennym tempem.

Dzięki takiemu treningowi czas na bieżni nie będzie się dłużył. Początkującym może się wydawać, że lepiej biec z jednostajnym tempem. Jednak zmiana prędkości czy kąta nachylenia przyniesie więcej korzyści. Wplatanie nawet 1 min. szybszego biegu do treningu pomaga zwiększyć jego efektywność. Sylwetka podczas biegania na bieżni powinna być wyprostowana tak samo jak podczas biegania na zewnątrz. Po skończonej jednostce treningowej trzeba oczywiście pamiętać o rozciąganiu albo rolowaniu mięśni.

Bieżnia pozwala więc robić bardzo urozmaicone treningi. Podczas gorszego samopoczucia albo deszczowej pogody wystarczy wskoczyć na bieżnię nawet na 15-20 min., by poczuć się lepiej. Z pewnością jest to sprzęt, którego zakup warto rozważyć.